måndag 28 mars 2011

Vem vill sälja spårvägen?

Kollektivtrafiken i Göteborg är ett ämne som diskuterats flitigt under flertalet år. Nu verkar förslag föras fram om att sälja ut Göteborgs Spårvägar. Om förslaget realiseras tycker jag att detta är beklagligt. Jag instämmer till fullo med nedan insändare skriven av Ulla Palmgren (FP) publicerad i GT lördagen den 26 mars, 2011.

Vem vill sälja spårvägen?

Det föreslås att Göteborgs Spårvägar AB genom skatteväxling ska köpas av Västtrafik AB, som ägs av Västra Götalandsregionen.

Jag ställer mig frågande till varför GS AB - som har sin verksamhet i just Göteborg - ska köpas av Västtrafik AB? Västtrafik med huvudkontor i Skövde och som bedriver en regionövergripande verksamhet. Vad får GS AB i utbyte av detta?

Göteborgs Spårvägar AB ägs av Göteborgs Stad. Kommunalt ägda bolag skall inte ha till syfte att bereda vinst åt aktieägarna. Syftet är i stället att, inom ramen för den kommunala kompetensen, bedriva den verksamhet som anges i bolagsordningen åt medlemmarna i kommunen.

Jag undrar, finns det inte mer vilja här i Göteborg för att det ska kunna gå bra för GS? Den 27 december år 2020 fyller Göteborg som stad 400 år och spårvägen har anor sedan slutet på 1800-talet. Är inte det kultur?

Eller ska jag som är uppväxt i Göteborg gå till museum för att titta på en spårvagn eller ta en promenad i Haga för att "minnas" Göteborgs Spårvägar?

Ulla Palmgren (FP)
Göteborgare och fritidspolitiker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar