måndag 25 oktober 2010

Gruppinledning - 1, 2, 3...

I lördagens GP kan man läsa om ett brev som en elev skriver till Sveriges kommuner. Brevet handlar om gruppindelning under lektionstid.

Mer specifikt handlar brevet om att det inte borde vara eleverna som delar in sig själva inför grupparbeten. Indelningen borde i stället göras av läraren, ledaren, i klassrummet.

Man kanske kan tycka att gruppindelning inte är en så stor sak. Och att eleverna själva kan bestämma vem som ska ingå i vilken grupp vid grupparbeten. Det spelar väl ingen roll?

Jag tycker att det spelar roll. Jag tycker inte att det bör vara eleverna själva som ska bestämma vem eller vilka som ska vara med i en viss grupp inför grupparbeten. Jag tycker att detta absolut borde göras av läraren.

Det finns många anledningar till varför läraren, ledaren, bör vara den som delar in eleverna i respektive grupp. Många av dem handlar om att förebygga och förhindra utanförskap, utfrysning och mobbning. Och att vuxna allt för många gånger väljer att titta åt ett annat håll när detta pågår. Minnen från skoltiden kan följa med en person under väldigt, väldigt lång tid efteråt.

Utöver dessa anledningar så anser jag att ett ytterligare starkt skäl till att eleverna själva inte ska dela in sig i grupper är att det är just detta som är en del av arbetslivet. Dvs det är oftast inte en själv som väljer med vilka andra man ska arbeta med.

Att eleverna själva inte delar in sig grupper inför grupparbeten är också något som bidrar till ökad förståelse för andra personer. Det ger också en möjlighet till att få öva sig på att kommunicera med och hitta vägar att samarbeta med olika personer. Något som i sin tur är en förberedelse inför den dagen eleven går ut i arbetslivet. Som anställd väljer en person oftast inte själv vilka andra personer som kommer vara ens medarbetare. Som anställd väljer man heller inte i de flesta fall vilka andra man ska arbeta med i en projektgrupp eller liknande.

Då är det ganska bra att från sin skoltid ha med sig erfarenhet av att ha arbetat tillsammans med olika personer. Och att ha med sig erfarenhet från att ha hittat olika vägar och lösningar för att få en fungerande kommunikation och bra samarbete med övriga gruppdeltagare.

För övrigt tycker jag också att grupparbete i all ära, men det är också oerhört viktigt med lärarledda lektioner.

Media: GP1 och GP2.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!
    Om inte eleverna får lärarledda lektioner riskerar vi att få en "Flugornas herre"-mentalitet bland ungdomen.
    Kolla gärna in Folkpartiet Norrköpings blogg (folkpartietnorrköping.blogspot.com).

    SvaraRadera
  2. Hej Björn, Tack så mycket!
    Ja, håller med dig precis. Det är absolut inte bra och påverkar på många plan. Lärarledda lektioner är viktigt.
    Vilken trevlig blogg ni har! Den är nu tillagd på min blogglista. :)
    Tack så mycket igen för din kommentar. Uppskattas!

    SvaraRadera